LYDLOGO
Bliv hørt, når du bliver set
Alle kender de visuelle logoer, som det store gule M, der altid kan ses fra vejen, og æblet på bagsiden af vores laptops og enheder. Og det er netop pointen, at alle kender dem, og at de straks springer i øjnene. Men lydsiden bør ikke undervurderes, når det kommer til branding, genkendelse og identitet på markedet.
Et godt lydlogo kan bruges alle steder og på alle platforme med lyd. Og modsat skiltene i gadebilledet er de ikke afhængige af, at kunderne kommer tilfældigt forbi. Toner, rytmer og stemningsfulde lyde er direkte veje til øregangene og hukommelsen. Din virksomhed kan helt sikkert også have glæde af et velproduceret lydlogo.
Ved du, hvad det bedste er? …
Har du lige sunget sætningen færdig i hovedet, så ved du, hvad et lydlogo er. Sloganet er velvalgt, det rimer og er ”catchy”, men det er den skarpe kombination af lyd og slogan, som gør det til branding i særklasse.
TV-reklamerne har stor betydning. Men et godt lydlogo kan bruges til meget mere end det. Firmaets identitet og genkendelighed og plads i kundernes bevidsthed kan både styrkes og underbygges med det rette lydlogo.
Den moderne markedsføring foregår på et utal af digitale og analoge platforme, og kampen om opmærksomheden kan være hård. Til gengæld giver det også endnu flere muligheder for at sætte et godt aftryk med dit lydlogo. Og det bør naturligvis udnyttes.
Stærk identifikation
Lydlogoet kan bruges overalt, hvor virksomheden er. Både i den permanente tilstedeværelse på hjemmesiden og de sociale medier og i mere kortvarige kampagner. Reklamer på TV, radio, YouTube eller Facebook er oplagte muligheder. Der kan også være potentiale i at bruge lydlogoet i virksomhedens samarbejde med influencere. I fysiske butikker er det også nærliggende at bruge det, hvis der afspilles musik. Logoet i lydsiden er på den måde en integreret del af hele den levende markedsføring.
Lydsiden af virksomhedens udtryk kan ikke blot fange opmærksomheden blandt de potentielle kunder – den kan også indarbejdes i identiteten og styrke den kontinuerlige branding-indsats. Virksomheder og produkter, som både er visuelt og lydmæssigt genkendelige, har også bedre ”staying power” i markedsføringen.
Hvordan skaber vi dit lydlogo?
Når vi komponerer dit lydlogo, sker det med udgangspunkt i netop din virksomhed. Det logiske sted at starte er virksomhedens grafiske identitet og dens visuelle udtryk i det hele taget. Lyden skal naturligvis være et godt match til den måde, virksomheden fremtræder på.
Et lydlogo kan være rigtig mange ting, fra hele musikstykker med eller uden sang til små jingler eller et stemningsskabende lydtapet. Skal lyden tilpasses en bestemt kampagne eller målrettes en bestemt kundegruppe, tager vi naturligvis højde for det i produktionen. Der er mange beslutninger, der skal tages under vejs, og vi sørger for, at dine ønsker er afspejlet i hele processen og i det endelige resultat.
KONTAKT OS
ALLE PRODUKTER
Du er med i processen
Når vi er med på, hvilken vej vi skal gå, begynder vi at udarbejde dit lydlogo. I første omgang udvælger vi gode lyd-elementer eller relevante melodistykker, som vi sætter sammen og præsenterer for dig. Så kan du tage stilling til, om vi er på rette spor.
Når vi er helt afklarede, samler vi de kreative og tekniske talenter og går til arbejdet i vores lydstudie. Vi sørger for, at arrangementet og indspilningen er helt i top, og det gælder naturligvis, uanset om det er en hel symfonisk komposition eller en simpel jingle. På den måde sikrer vi, at din virksomhed får det helt optimale lydlogo.
Kan alle bruge et lydlogo?
Alle, der markedsfører en virksomhed eller et produkt, kan i princippet have gavn af et lydlogo. Men vi er godt med på, at det ikke er lige nødvendigt i alle sammenhænge. To aspekter er især relevante, når det kommer til at vurdere behovet for et lydlogo. Målgrupperne og tidsperspektivet.
Hvis din virksomhed for eksempel leverer velfærdsteknologi til offentlige institutioner i plejesektoren, er det naturligvis relevant at være kendt og respekteret blandt udbyderne på markedet, men det er langt fra oplagt, at et lydlogo bør stå øverst på listen i markedsføringsstrategien.
Er din markedsføring begrænset til enkelte salgsfremstød eller korte sæsonbestemte kampagner, er det heller ikke sikkert, at en satsning på en stærk auditiv identitet er vejen frem for virksomheden.
Logoerne fungerer bedst som elementer i den vedvarende brandingindsats, hvor gentagelse og genkendelighed har stor betydning. Her kan de til gengæld være næsten uundværlige, fordi de er med til at give virksomheden dens helt unikke udtryk. Et godt lydlogo er et udmærkelsestegn, som kan løfte markedsføringen i de levende medier til næste niveau.
Et stærkt brandingredskab
I dag kan reklameproducenter bruge lyde og musikstykker fra det samme digitale musikkatalog. Det har sine fordele, men det gør også, at det godt kan komme til at lyde ens. Dit lydlogo sikrer, at du ikke forsvinder i mængden, og det er en god beskyttelse mod efterligninger i markedsføringen. Det lydlogo, vi komponerer, er unikt og lavet specielt til netop din virksomhed. Det er en del af dit ”brand”, akkurat ligesom virksomhedens slogan og visuelle logo.
Lydmæssig branding er også vigtig for franchise-virksomheder og kæder. Når vi skaber lydlogoet til din virksomhed, kan vi udvikle kædens unikke auditive identitet, og sikre, at den bliver genkendt i alle landsdele og byer. Indgår der for eksempel tale eller slogans, sikrer vi, at det er den samme stemme og det samme toneleje, der kommer ud af højttalerne hver gang. Lydlogoerne bør fremstå ligeså skarpe og sikre som logo-skilte bøjet i neon.
Er et lydlogo dyrt?
Ligesom reklamefilm og butiksfacader er der lydlogoer i mange varianter og prisklasser. En lydproduktion kan eksempelvis koste lidt mere, hvis der skal bruges en kendt og populær sanger til indspilningen, eller hvis der er behov for et større orkester.
Vi skaber dit lydlogo og tilpasser det netop til din virksomhed. Landsdækkende kæde eller lille specialbutik, det gør ingen forskel. Den største komposition er ikke nødvendigvis den bedste til alle formål – og vi laver et lydlogo, der matcher dine forudsætninger. Og det gælder også budgettet. Lad os høre, hvordan du gerne vil lyde!