LIDT OM LYD
Et billede siger mere end 1000 ord. True, men intet billede står stærkere end et lydbillede.
Hvis du lytter herunder, vil vi gerne bevise det.
Kan du høre violinerne?
Ja, det er et spørgsmål der tit dukker op når man romantiserer en samtale.
Og med god grund. Et filmkys hvor du kun kan høre lidt smasken og en vaskemaskine der centrifugerer i baggrunden, finder aldrig vej til tårekanalerne, som et kys med hele symfoniorkestret under gør.
Uhygge, glæde, sorg, romantik – Den rette lyd forstærker alle følelser. Også købetrangen.
Så er der solo!
Kender du det? Radioen spiller et nummer du var helt vild med en gang. Du har ikke hørt nummeret i 10 år, og nu sidder du der og nynner med på hele guitarsoloen. Underbevidstheden er tosset med lyd, og holder gerne på den i mange år.
Sådan er det ikke helt med det visuelle. Det er næppe 10 år siden du har set Burger Kings logo. Men kan du beskrive hvilke farver logoet indeholder?
Hvorfor er der så mange kærlighedssange i radioen?
Der er onde tunger der påstår at man ikke hører radioreklamerne. Enten er der skruet for langt ned for lydstyrken, eller også hører man bare ikke efter.
Du sidder i din bil, og radioen er skruet så meget ned at du næsten ikke kan høre den. Hvad sker der hvis de pludseligt spiller dit yndlingsnummer? Ja, så skruer du op.
Det skyldes at vi har selektiv hørelse. Dvs. vi lytter til de mindste signaler, så længe det er interessant for os. Har man lige aftalt med sin partner at man skal have en ny seng. Så vil man spidse ører når der kommer en radioreklame med et godt tilbud på ny seng.
Og der er såmænd ikke flere kærlighedssange i radioen end normalt, når du er ramt af kærestesorger. Det er bare din selektive hørelse der er på spil.
KONTAKT OS
ALLE PRODUKTER